t r o t t o a r

6 mars, 2009

Det var väl det jag visste…!!!

Filed under: Allmänt,Livet — Niclas @ 17:54

På www.di.se 090304:

”När män i medelåldern skaffar motorcykel talar många leende om patetiska försök att återvinna svunnen ungdom och kraft.
Men experiment visar att mc-åkandet faktiskt bidrar till att hålla förarna unga genom att stimulera hjärnan, säger forskaren Ryuta Kawashima på Tohoku-universitetet i Japan.

Hans arbetslag och Yamaha Motor har samarbetat i en rad tester på just medelålders män. I ett delades 22 män i 40- och 50-årsåldern upp på två grupper.

Alla deltagare hade mc-körkort men ingen hade åkt mc på minst tio år. Ena gruppen fick grensla mc:n igen dagligen under två månader, den andra fick fortsätta att cykla eller åka bil. Och mc-gruppen presterade klart bättre i kognitiva prov.

Bland annat förbättrades minnet markant. Mc-åkarna kände sig också gladare och gjorde färre misstag i arbetet.

”Data visar att man kan förbättra sitt mentala tillstånd helt enkelt genom att pendla per motorcykel”, summerar Kawashima, själv inbiten mc-åkare.”

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009%5C03%5C04%5C327168%26sectionid%3DBilMotor

Comments are closed.